Resurse educaționale deschise – 3 avantaje și surse
Încă de la apariția WWW (World Wide Web) se poate afirma că, neoficial, a început o nouă eră, și anume cea a informației digitale. Această ”pânză” a internetului a început să se extindă pe toate domeniile vieții. Lumea de astăzi nu mai poate funcționa (în aceleași condiții) fără WWW. Această împânzire este, în mod paradoxal, una plăcută și comodă, care pare să aibă mai multe avantaje decât dezavantaje.
Unii oameni, mult prea sceptici, văd doar dezavantajele erei internetului și închid ochii în fața oricărui avantaj prezentat. Dacă faceți parte din această categorie, vă rog să vă lăsați ochii deschiși pentru câteva momente și să citiți acest articol care prezintă un avantaj mare al tehnologizării informației: resursele educaționale deschise.
Resurse educaționale deschise – onomasiologia termenului
Ce înseamnă și ce nu înseamnă ”deschis”
Stephen Downes, un personaj reprezentativ pentru ceea ce înseamnă resurse educaționale deschise la nivel global, afirmă că:
- termenul ”deschis” implică cel puțin costuri 0 pentru consumatorul resurselor;
- perceperea taxelor scoate resursele oferite din zona resurselor educaționale deschise;
- totuși, condițiile de utilizare (drepturi de autor, nedistribuirea în scopuri comerciale etc.) sunt incluse în termenul ”deschis”.
Acest termen se referă așadar la gratuitatea resurselor oferite dar nu și la utlilizare necondiționată.
Ce înseamnă ”educațional”
Termenul poate provoca o anumită ambiguitate în înțelegerea lui. Cine spune dacă o resursă este educațională sau nu? Sunt resurse educaționale doar acele resurse produse în și pentru cadrul învățării formale (instituții)? Pentru a fi înlăturată această dilemă de înțelegere, se consideră resurse educaționale toate resursele folosite pentru învățare și instruire/predare, indiferent de mediul în care sunt folosite (formal sau nu).
Ce înseamnă ”resurse”
Acesta este termenul cel mai ușor de lămurit. Resurse educaționale deschise pot fi: ziar, televiziune, cursuri, animații, simulări, jocuri etc. Cele mai relevante pentru ziua de astăzi sunt resursele educaționale deschise puse la dispoziție pe platforme online, unde pot fi accesate la orice oră, din orice colț al lumii.
Resurse educaționale deschise – istoric și definiție
Acest termen compus a apărut pentru prima dată în anul 2002 la o conferință susținută de UNESCO. Acolo, acest termen a fost definit ca provizia de resurse educaționale, disponibilă prin tehnologii de informare și comunicare – pentru consultare, folosire și adaptare – de către o comunitate de utilizatori, fără scopuri comerciale.
De atunci și până acum, definirea acestui termen a suferit modificări dar s-a ajuns la o definiție acceptată de câțiva ani încoace: resursele educaționale deschise sunt materiale digitalizate oferite gratuit educatorilor, studenților și celor care studiază fără profesor, pentru folosire și refolosire în scopul predării, învățării și cercetării.
Resurse educaționale deschis – avantaje
Resursele educaționale deschise produse de către instituții oficiale (dar nu numai) stau la dispoziție – în orice moment – ca standard pentru verificarea veridicității informațiilor dintr-un anumit domeniu.
Pornind de la premisa argumentată mai sus, care sugerează că resursele educaționale deschise implică gratuitatea, putem afirma că ele reprezintă un mare beneficiu pentru toți cei dornici să studieze, dar care sunt lipsiți de resurse financiare pentru studiu.
Resursele educațional deschise se află de obicei în mediul online, lucru care reprezintă un beneficiu uriaș. Oriunde ai merge în lume, accesul la internet îți oferă confortul de a nu mai căra după tine materialul de studiu dorit. De asemenea, nu trebuie să călătorești în diferite colțuri ale lumii sau să folosești serviciile poștei (care costă bani) pentru obținerea unui material de studiu care te interesează.
Unde găsesc resurse educaționale deschise?
În continuare sunt prezentate câteva locuri în care puteți găsi astfel de resurse.
- digitaledu
Este o platformă online care oferă o gamă largă și variată de resurse pentru elevi și profesori. De menționat este faptul că producătorii sunt reprezentați de o comunitate non-formală, nu de o instituție (colegiu, universitate etc.).
Pe acest site găsiți o multitudine (peste 2000) de resurse sub formă de jocuri, fișe de lucru, simulări, teste online etc. Aceste resurse sunt categorisite în funcție de vârsta elevilor; profesorul poate găsi activități potrivite vârstei elevilor cărora le predă.
- MIT OCW (Open Course Ware)
Reprezintă cel mai mare producător instituțional de resurse educaționale deschise. Profesorii de la Massachusetts Institute of Technology sunt cei care oferă lumii, gratuit, multe cursuri din diferite ramuri de studii. Aceste cursuri presupun atât înregistrări video în care profesorii predau, cât și materiale scrise (cărți, notițe etc.). Toate aceste resurse se pot găsi la acest link.
Proiectul s-a extins din cauza cererii mari, fapt pentru care s-a creat și o posibilitate de a accesa cursuri pentru care doritorii trebuie să plătească. Toate resursele (și cele gratuite, și cele contra-cost) sunt produse de către MIT, dar cele oferite contra-cost nu fac parte din categoria resurselor educaționale deschise. Chiar și site-ul care conține cursuri pe bani este altul decât site-ul pe care se încarcă cursurile gratuite.
- Wikipedia
Este cel mai mare producător neinstituționalizat de resurse educaționale deschise. Acest proiect presupune o enciclopedie care datează în mediul online din anul 2001. Pe pagina web se află aproximativ 52 de milioane de subiecte diferite despre care se oferă informații. Wikipedia este de asemenea un proiect de comunitate, nu de instituție, dar cele mai multe informații sunt verificate de către specialiști care contribuie la editarea lor.
Concluzii
Acest fenomen prin care indivizi și instituții sunt gata să consume timp și efort pentru a oferi resurse educaționale gratis este un model cu totul străin pentru educația din secolele trecute. Informația s-a prezentat, de-a lungul secolelor, ca o monedă de schimb. Astăzi nu mai este la fel; informația a ajuns să fie împărtășită în mod gratuit și deliberat. Omul poate să se educe în aproape orice domeniu de acasă, fără să plătească pe cineva să-l învețe, fără să plătească manuale sau cărți.
O posibilă explicație ar putea fi următoarea: multe instituții pot profita de această metodă pentru a atrage atenția și a lua avantaj în fața celorlalte instituții concurente din domeniu. Metoda se dovedește, în acest caz, a fi un adevărat model de bussines.
Privind astfel lucrurile, producătorii neinstituționali de resurse educaționale deschise se dovedesc a fi mai transparenți în intențiile lor și pot căpăta o mai mare încredere. Nu ezita să arunci o privire și asupra resurselor educaționale care se află pe site-ul nostru.