Interviu cu Ștefana Rarău, Trainer Ateliere Conversaționale DIDACTO

1. Salut Ștefana

Hallo!

2. Hai să începem cu citatul tău preferat. 

„Cine are un de ce în viață poate suporta aproape orice cum” – este un citat din Nietzsche, menționat de multiple ori în cărțile lui Viktor Frankl, un psihiatru austriac care a supraviețuit lagărului de la Auschwitz. Este vorba despre găsirea unui sens, iar această idee este populară chiar și în ziua de azi, pentru că poate fi aplicată atât la viața personală, cât și la cea profesională (de exemplu, cartea antreprenorului Simon Sinek – Start With Why).

3. Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Cine ești, ce faci și cum ai ajuns să ocupi poziția de Trainer în cadrul programelor educaționale marca Didacto?

Experiența mea cu limba germană începe încă de la grădiniță. Am fost la o grădiniță cu predare în limba germană, continuând clasele 1-12 la profile cu predare în limba germană maternă (Cluj-Napoca și București). În școala generală și în liceu, am ajuns de mai multe ori la etapa națională a Olimpiadei de Limba Germană Maternă, clasându-mă, de fiecare dată, pe primele 3 locuri la nivel național. În timpul facultății, am studiat un semestru la o universitate din Germania prin programul Erasmus. Sunt licențiată în Psihologie și, în prezent, urmez un program masteral în același domeniu.

Experiența cu copiii a început chiar după absolvirea liceului, când am avut ocazia să coordonez o grupă de elevi de liceu în cadrul Școlii de Vară a Asociația Gutenberg. Pe toată perioada facultății, am fost implicată ca trainer în majoritatea proiectelor Gutenberg, susținând ateliere pe diferite teme, în limba germană. În toamna anului 2020, am participat la un curs de formare pentru lucrători de tineret în Germania, primind, astfel, acreditarea de a desfășura activități cu și pentru copii. 

Astfel, fiind pasionată atât de limba germană, cât și de psihologie și de lucrul cu copiii de toate vârstele, implicarea în programele educaționale marca Didacto a venit ca un pas firesc în dezvoltarea mea.

4. Care este tipul de structură al grupelor de elevi care se formează și care este atmosfera de la clasă?

Fiecare grupă este formată din 4-8 elevi – numărul redus de participanți facilitează interacțiunea și învățarea, permițând fiecăruia dintre ei să contribuie la activitățile desfășurate. Fiecare curs începe cu un warm-up, adică o trecere lină spre tema din ziua respectivă: dacă învățăm despre anotimpuri, nu vom începe direct cu „La vară îi spunem der Sommer”, ci vom discuta mai întâi despre anotimpurile lor preferate. Îi încurajez de fiecare dată să vorbească în limba germană, iar dacă nu știu anumite cuvinte sau expresii, le vom traduce din română în germană și le vom nota în documentul Word pe care îl vor primi după curs. Datorită faptului că folosim multe platforme interactive, copiii rareori se plictisesc. Kahoot! este platforma preferată a copiilor; trainerul generează întrebări care să faciliteze consolidarea informațiilor/cuvintelor noi, iar copiii aleg răspunsul corect și primesc puncte. Astfel, ei învață într-un mediu care e prietenos, sigur și competitiv în același timp. Fiecare curs conține și o parte de practică, adică participanții trebuie să creeze ceva pe baza informațiilor teoretice discutate. De exemplu, dacă tema unui curs este mâncarea, în partea teoretică vor învăța despre legume, fructe și băuturi, iar în partea practică, vor avea sarcina de a inventa un meniu pentru un restaurant. La final, fiecare dintre ei prezintă ce a scris – astfel, nu rămâne nimeni pe dinafară. 

5. Cursurile și Atelierele noastre au loc exclusiv online în perioada aceasta. Cum crezi că sunt copiii influențați de acest lucru și cum a schimbat pentru tine ca trainer felul în care se desfășoară orele?

Odată cu dezvoltarea și popularizarea tehnologiei, părinții au devenit din ce în ce mai temători cu privire la orele petrecute de copiii lor în fața ecranelor – o îngrijorare, de altfel, validă. Totuși, trebuie să conștientizăm că laptopul sau telefonul nu sunt niște lucruri negative în sine, pentru că totul depinde de cum și de ce (ca să revin la citatul din Nietzsche) folosim tehnologia. Astfel, putem folosi oportunitățile oferite de mediul online pentru a continua și a diversifica procesul educațional. 

În calitate de trainer, am fost nevoită să învăț că a ține un atelier sau un curs online nu înseamnă doar să deschizi un link de Google Meet sau de Zoom și să te prefaci că, de fapt, ești „la școală”. Această adaptare înseamnă să găsești noi resurse și noi moduri de a le utiliza, noi moduri de a transmite informația astfel încât copiii să rămână motivați. Fiind eu însămi studentă, am avut ocazia să observ în mod direct diferența dintre un profesor care folosește metode interactive și unul care doar își recită lecția, iar acest lucru m-a ajutat mult în activitatea de trainer. Internetul este plin de instrumente digitale și jocuri care pot fi folosite în predarea online – îmi place să le descopăr și să le folosesc; îi entuziasmează pe copii, dar și pe mine.

6. Care ai spune că sunt cele mai importante lucruri pentru Didacto în activitățile pe care le desfășoară ? 

Unul dintre cele mai importante aspecte este modul în care implementăm metodele de educație non-formală, prin utilizarea jocurilor și a diferitelor platforme online care facilitează interacțiunea. Numărul redus de participanți dintr-o grupă face posibilă comunicarea cu ei și învățarea eficientă, dar mai ales permite trainerului să se ocupe de fiecare participant în parte, lucru foarte dificil la clasele de 25-30 de elevi. Astfel, copiii nu au impresia că vin la „încă o oră de școală”, ci văd întregul curs ca un spațiu sigur unde se pot distra și învăța germană, în ritmul lor, fără a exista presiunea testelor sau a notelor. În plus, formatul și conținutul cursurilor noastre se actualizează constant în urma feedback-ului obținut de la copii și părinți.

7. Împărtășești cu noi o întâmplare memorabilă din cadrul susținerii cursurilor și atelierelor?

Au existat momente în care am avut la cursuri participanți foarte activi, cu un nivel bun de germană și care își doreau întotdeauna să răspundă, să pună întrebări, să capteze atenția. La început, nu am știut cum să gestionez situația, mă gândeam că ar putea interfera cu procesul de învățare al celorlalți copii. Într-o zi însă, au pregătit ei jocuri și activități pentru noi, după modelul exercițiilor pe care le pregătisem pentru curs. Așadar, pentru câteva minute, au primit ei rolul „profesorului”, iar ceilalți copii au participat activ la acel joc. La fel s-a întâmplat la cursurile următoare, unde, prin rotație fiecare copil care a dorit a putut lua locul profesorului pentru câteva minute. 

8. O întâmplare neprevăzută în urma căreia ai învățat ceva?

Întâmplările cu copiii care voiau să joace rolul profesorului au fost, în același timp, memorabile și neprevăzute. Această experiență m-a învățat că un nivel foarte ridicat de energie al unui copil nu trebuie pedepsit, ci redirecționat și utilizat într-un mod constructiv. În educația formală, copiii sunt rar încurajați să preia inițiativa, ceea ce are sens în acel context – este dificil să gestionezi ideile creative și neobișnuite a 30 de copii. În cazul cursurilor Didacto, însă, numărul redus de participanți dintr-o grupă și abordarea non-formală ne permit să „deviem” uneori de la planul inițial, pentru a face activități interesante. 

9. Cum ți se pare că am crescut noi ca echipă în ultimii ani și unde speri să ajungem?

Totul a început odată cu înființarea Asociației Gutenberg, în 2009. De la o echipă care organiza evenimente pe plan local pentru studenții vorbitori de limba germană, am ajuns la o întreagă familie formată din sute de elevi și studenți din toată țara. Experiența acumulată prin organizarea zecilor de evenimente (printre cele mai importante: Școala de Vară, cu aproximativ 200 de participanți la ultimele ediții) a permis lansarea mai multor inițiative, printre care și Didacto. Astfel, foștii voluntari Gutenberg, cu ani de experiență în lucrul cu copiii și tinerii germanofoni, au ocazia de a-și continua activitatea chiar și după studenție. 

Sper ca proiectele marca Didacto să capete amploare pe plan național și să ajute copiii de toate vârstele să învețe limba germană și să își dezvolte competențele personale și interpersonale. Mai târziu, îmi pot imagina și niște colaborări sau proiecte pe plan internațional – ele există deja în cadrul Asociației Gutenberg și cred că și Didacto va putea ajunge la acel nivel.

10. Muțumim că ne-ai acordat timpul necesar pentru acest scurt interviu cu tine. 

Mulțumesc și eu! Danke schön!