Interviu cu Corina Nițu, Trainer Ateliere Conversaționale DIDACTO

Sigur ați mai auzit de ateliere conversaționale, dar probabil nu toți știu ce reprezintă aceste ateliere conversaționale. La Didacto, atelierele conversaționale de germană pun accent pe înțelegerea și vorbirea limbii germane. Astfel, se aplică și exersează vocabularul acumulat anterior, precum și regulile de vorbire. Mai jos vă invităm să faceți cunoștință cu unul dintre trainerii Didacto care susțin aceste ateliere conversaționale de germană. 

Trainer Ateliere Conversaționale de germană – Corina Nițu

 

1. Salut Corina!

Salutare!

2. Hai să începem cu citatul tău preferat.

În viață totul ține de perspectivă. Poți să ai o mulțime de lucruri și oportunități și să nu profiți de ele sau, invers, să ai foarte puțin și să scoți ce-i mai bun din cât ai.

3. Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Cine ești, ce faci și cum ai ajuns să ocupi poziția de Trainer în cadrul programelor educaționale marca Didacto?

 

Momentan studiez interpretare de conferință cu limbile română, germană și franceză la master la Universitatea Viena. Am o istorie mai îndelungată cu limbile străine și cu activitățile cu grupuri de tineri pentru că mereu m-am găsit în contexte care mi-au solicitat într-un fel sau altul expertiza în aceste două domenii: am studiat și studiez în continuare limbi străine, am făcut mai mulți ani de voluntariat în Gutenberg – Organizația studenților vorbitori de limba germană și așa am ajuns să organizez proiecte de tineret. 

De asemenea, m-am format în domeniul pedagogic pe parcursul facultății la Cluj și am urmat diverse alte programe de formare pentru traineri în domeniul educației non-formale. Am facilitat ateliere de dezvoltare personală și am predat cursuri de limba germană unor grupuri de vârstă variate, de la 6 până la 25+ ani. Gutenberg a fost practic portița mea de intrare în lumea Didacto, proiectul fiind condus de foști colegi din organizație cu care am lucrat de-a lungul anilor.

4. Care este tipul de structură al grupelor de elevi care se formează și care este atmosfera de la clasă?

 

Experiența m-a învățat că un element cheie în acest sens este numărul de cursanți cu care lucrezi: cu cât mai restrânsă grupa, cu atât mai multă atenție poate acorda trainerul fiecărui cursant și parcursului său de învățare. Acesta e unul dintre principalele motive pentru care am ales să colaborez cu Didacto, deoarece filozofia de predare și de abordare a conținuturilor educative este una sensibilă la nevoile de învățare ale cursanților – dovadă fiind de exemplu numărul limitat de locuri pe grupă, accentul căzând pe calitate, nu cantitate. 

De obicei atmosfera de la cursuri și ateliere este una relaxată și veselă, acesta fiind de altfel unul dintre obiectivele mele principale în calitate de trainer. Când cursanții se simt în largul lor cu trainerul și cu colegii, aceștia vor fi mai deschiși la nou și își vor manifesta acea curiozitate necesară învățării profunde. Folosesc diferite metode interactive cum ar fi întrebările, dialogurile și poveștile pentru a-i provoca să privească temele abordate din mai multe perspective și pentru a înțelege rostul cunoștințelor și competențelor dezvoltate pe parcursul cursurilor. 

Îmi place să învăț câte ceva nou de la fiecare persoană cu care intru în contact, iar această perspectivă îi include mai ales pe cursanții cu care lucrez săptămână de săptămână. Cred că modul acesta de a privi lucrurile m-a ajutat de-a lungul anilor să comunic mai bine cu cursanții și să îi fac să vadă că opinia și contribuția lor contează și este apreciată.

5. Cursurile și Atelierele noastre au loc exclusiv online în perioada aceasta. Cum crezi că sunt copiii influențați de acest lucru și cum a schimbat pentru tine ca trainer felul în care se desfășoară orele?

 

Multe lucruri se întâmplă online în perioada aceasta, dar asta nu ar trebui să fie o problemă pentru nativii noștri digitali, nu? Ei bine, nu e chiar așa. Lipsa de prezență fizică și, mai mult decât atât, schimbarea profundă a contextului în care are loc învățarea au un efect palpabil asupra stării de spirit și capacității de învățare a tinerilor. Am observat acest lucru și la cursanții mei, de exemplu pierderea mai rapidă a atenției sau oboseala accentuată. 

Cu toate acestea, am putut să observ și adaptabilitatea fenomenală a copiilor la tot ce înseamnă aplicație, platformă sau software nou. Indiferent că e vorba de a folosi o nouă platformă pentru conferințe video sau a învăța cum să modifici setările din calculator ca să îți optimizezi experiența audio, copiii și tinerii par să aibă o anumită ușurință în descifrarea mediului digital. Asta înseamnă pentru ei și mai puțin stres decât în cazul adulților care încă se luptă cu diferite aspecte ale noului normal. 

De acest lucru ne-am dat și noi cei de la Didacto seama, de aceea am hotărât să integrăm tehnologia în modul de desfășurare a cursurilor noastre – lucrăm cu manuale și caiete de exerciții virtuale, folosim diferite platforme de partajare pentru a permite munca în echipă și multe altele. 

Cu toate acestea, încercăm să creăm un echilibru între activitatea on-screen și cea analogă – avem diferite jocuri și dialoguri care să scoată elevul din rutina de stat în fața ecranului. Uneori ne punem puțin și în mișcare ca să ne activăm.

6. Care ai spune că sunt cele mai importante lucruri pentru Didacto în activitățile pe care le desfășoară?

 

Primul lucru care îmi vine în minte e calitatea cursurilor. Când spun calitate mă gândesc la varietatea pe care încercăm să o aducem cu fiecare curs, în așa fel încât să ne asigurăm că am atins toate cele 4 competențe fundamentale în limba germană (înțelegere/exprimare scrisă și înțelegere/exprimare orală). 

De asemenea, metodele de predare sunt orientate pe dezvoltarea globală a cursantului, nu izolăm informațiile sau competențele unele de altele, ci le predăm în ansamblu și încurajăm înțelegerea și dezvoltarea lor în context, pentru că până la urmă așa vor ajunge să folosească limba: în viața de zi cu zi, iar noi știm cât de complexă poate fi. Un alt aspect pe care se pune preț ar fi, după cum am spus, numărul restrâns de cursanți. 

De aici rezultă preocuparea centrului pentru experiența de învățare a fiecărui cursant, dar și pentru crearea unui cadru în care să putem aplica metodele de educație non-formală care stau la baza filozofiei noastre de învățare. Nu în ultimul rând, știm cât de utilă poate fi limba germană mai târziu în plan educațional, personal sau profesional și ținem cont de acest lucru când abordăm materialele de învățare. Vrem să oferim conținuturi relevante, dar și să le explicăm cursanților noștri de ce sunt ele relevante.

7. Împărtășești cu noi o întâmplare memorabilă din cadrul susținerii cursurilor și atelierelor?

 

Cred că o întâmplare care îmi va rămâne mereu în minte a avut loc în cadrul unui atelier în care am făcut lanțuri de povești cu copiii. Eu dădeam tactul și ei continuau povestea în moduri cât mai trăznite. Una dintre povești a început cu “Ești în sufragerie și iei cina împreună cu familia. Dintr-o dată, Donald Trump dă buzna în casă…”. 

Nu mi-aș fi imaginat că o să ajungem foarte departe cu povestea, mai ales pentru că nu eram 100% sigură că toată lumea va ști instantaneu cine e Donald Trump. Ei bine, m-am înșelat. Copiii au recunoscut numele imediat și așa s-a ajuns până la urmă la concluzia – Donald Trump este un extraterestru în piele de om și vrea să ne ofere nouă președinția Statelor Unite!

8. O întâmplare neprevăzută în urma căreia ai învățat ceva?

Făceam un curs introductiv despre cultura germană și am întrebat într-o doară dacă știe cineva ceva despre istoria și cultura țărilor germanofone. În mai puțin de 2 minute am aflat cel puțin 3 informații noi despre istorie, geografie, mașini și mâncare. În urma discuției pornite am învățat mai multe lucruri despre cursanții mei decât aș fi sperat să învăț într-o oră. 

Am învățat să valorific astfel de momente în care cursanții își dezvăluie interesele și pasiunile. De aceea, un lucru mi-a rămas în minte, și anume că e important să fiu atentă la personalitatea și interesele cursanților mei, pentru a putea apela la acea parte din ei în procesul de învățare și a le trezi astfel și mai mult interesul pentru limba germană.

9. Cum ți se pare că am crescut noi ca echipă în ultimii ani și unde speri să ajungem?

Cred că am tras multe învățături din faptul că am avut spațiul necesar să îmi aplic, reaplic și ajustez metodele de predare. De asemenea, mi-am dezvoltat spiritul de cooperare, având ocazia să lucrez cu diferite colege pentru cursuri. Îmi doresc ca Didacto să continue să crească și să schimbe în bine viețile oamenilor care îi trec pragul (virtual).

10. Muțumim că ne-ai acordat timpul necesar pentru acest scurt interviu cu tine.

 

Cu mare drag!

Participă GRATUIT la ateliere conversaționale și cursuri de germană pentru a face cunoștință cu programele educaționale Didacto și cu trainerii noștri de la cursuri și ateliere conversaționale. De asemenea, ne găsiți și pe Youtube unde avem o serie de lecții de germană susținute de Diana Holzer, vorbitor nativ de germană.