De ce este văzută educația online ca „Școala viitorului”? Era informațională denumită și era digitală este o idee conform căreia epoca în care trăim va fi caracterizată de capacitatea oamenilor de a transmite informație fără restricții și de a avea acces la informație la un mod care era imposibil în trecut.
Ideea este legată de conceptul de „revoluție digitală”, care cuprinde și ideea că pasul următor după revoluția industrială constă în trecerea la o economie bazată pe transmisie, prelucrare și stocare de informație.
Starea în care ne aflăm ne-a forțat să fim părtași ai unei schimbări radicale care presupune adevărate revoluții, șocuri în structura sau funcționarea organizației prin regândirea utilizării tehnologiei și implicit, a funcționării organizației dar și restructurarea organizării, structurii și culturii școlii.
De aceea, educația online prinde putere în multe privințe și va reuși să pună stăpânire pe tot ceea ce ține de școală, pentru că este o metodă mult mai eficientă, care va ajuta populația să se dezvolte în mediul tehnologic.
Evoluția tehnologiei în sistemul de învățământ
Tehnologia nu a avut un impact atât de puternic în ceea ce privește educația online, elevii și profesorii fiind obișnuiți cu stilul de predare și de învățare clasic, în care întâlnirile se făceau fizic și nimic nu părea că are să se schimbe prea curând. Ei bine…ne-am înșelat.
Cu timpul, tehnologia a început să fie introdusă în mediul de învățare, fără ca noi să îi dăm mare importanță. Cel puțin, în cadrul facultății, notele finale sunt transmise online, teme sau alte informații referitoare la cursurile respective.
La începutul anului 2020, a avut loc o întorsătură de situație, când datorită apariției și răspândirii rapide a virusului SARS-CoV-2, toată lumea a intrat în stare de urgență, iar toate instituțiile au început să funcționeze prin instrumente tehnologice.
Sistemul de învățământ a fost foarte afectat întrucât toate activitățile pe care elevii și profesorii le țineau în incinta școlilor, s-au mutat în mediul online.
Conceptul de E-learning a fost implementat, ceea ce, conform dictionarului Cambridge, constă în studiu de acasă și în utilizarea de computere și cursuri furnizate pe internet. Multe state din jurul lumii au adoptat un sistem hibrid de învățare, care constă în 50% școală online și 50% școală fizică.
Abilități pe care educația online le dezvoltă
În momentul de față, atât elevii, cât și profesorii trebuie să se conformeze ideii de școală online, întrucât situația în care ne aflăm este atât de nouă și nu există nicio altă modalitate mai sigură prin care aceștia să își continue activitatea.
Trecerea bruscă la o altă modalitate de interacțiune educațională, fără o pregătire prealabilă are efecte pe termen lung negative, însă pe termen scurt și într-o situație de criză, cum este cea în care ne aflăm, pare a fi o soluție corectă pentru a asigura continuitatea și stabilitatea în procesul educațional.
Abilitățile pe care aceștia le pot dezvolta nu sunt foarte vaste, însă prin educația online se pot dobândi:
- abilități în ceea ce privește platformele folosite pentru predare (Zoom, MS Teams, Google Classroom, Google Meet, etc.),
- abilitatea elevilor de a-și gestiona timpul mult mai bine,
- abilități tehnice de bază,
- abilități de citire și redactare,
- respectarea conceptului de „deadline” (termen limită);
- de asemenea elevii devin mult mai motivați și independenți întrucât acest mediu este nou și majoritatea vor să fie cât mai efectivi în ceea ce privește școala.
Alte avantaje și dezavantaje ale pătrunderii tehnologiei în mediul educațional, puteți găsi și aici.
Relația educație-tehnologie. Cum evoluează?
Unul dintre importantele aspecte ale zilelor noastre este marcat de legătura dintre educație și tehnologie, stimulată treptat de creșterea conectivității la internet și folosirea în permanență a telefoanelor mobile. S-a estimat că 40% din populația globului utilizează internetul, iar acest procent se află în continuă creștere.
Deși există o multe lacune în ceea ce privește conectivitateea la internet între mediul rural și cel urban, sau între anumite state, se estimează ca în următorii 20 de ani vor beneficia de internet peste 5 miliarde de persoane care nu o fac acum.
În zilele de astăzi, limitarea conectivității la internet împiedică accesul la cunoaștere și la contribuția în dezvoltarea economică și socială (în special pe timpul unei pandemii globale).
Tehnologia joacă un rol foarte important in ceea ce privește accesul la educație pentru zone sărace sau state în dezvoltare.
Relația dintre educație și tehnologie devine din ce în ce mai dinamică. Asistăm la o permanentă înnoire a suporturilor tehnice pe zi ce trece, ceea ce obligă utilizatorii să își formeze noi abilități, conduite și atitudini.
De asemenea și gradul de absorbție a tehnicului în raport cu „pretențiile” mediului educațional evoluează într-un ritm alert. Astfel, relația dintre cele două medii devine mai complexă.
Tehnologiile de formare și comunicare actuale, formează încet, dar sigur, un nou referențial al învățării, cel creat de lumea virtuală. Metodele virtuale au devenit la fel sau mult mai eficiente decât cele clasice, pentru că majoritatea celor „originale” sunt dublate și în mediul online. (manuale, manuscrise, picturi, sculpturi, cărți, etc.).
Tehnologia pune stăpânire pe tot ceea ce înseamnă lumea exterioară într-un ritm foarte rapid, iar școala trebuie să țină pasul cu această „grabă”, deoarece elevii trebuie să fie instruiți în această privință. Mediul online prinde putere pe zi ce trece, iar având în vedere condiția actuală, școala va continua să se dezvolte în acest fel. Elevii și profesorii nu au decât să se conformeze și să se adapteze la aceste condiții pe care educația online le impune.
Concluzie
În urma celor relatate mai sus, se pot diferenția atât aspectele pozitive, cât și cele negative pe care situația pandemică actuală le are asupra exercitării atribuțiilor zilnice ale societății în general, dar mai ales în mediul economic, social și educațional.
Relația dintre tehnologie și educație este una în continuă dezvoltare, învățământul fiind dependent de mijloacele de cercetare, predare și acumulare a cunoștințelor pe care tehnologia le oferă, dezvoltându-se, astfel, o nouă formă de școlarizare, care va revoluționa pentru totdeauna varianta clasică de educare a elevilor.
Așadar, educația online este, într-adevăr, școala viitorului, întrucât reprezintă o formă mai facilă de învățare, iar implementarea ei este abia la început. Se consideră că procesul de implementare va continua până în punctul în care modalitatea de predare clasică, va fi complet înlocuită de educația online.
Participă GRATUIT la un curs și atelier conversațional de germană online pentru a te convinge de faptul că educația se poate desfășura și online: vei face cunoștință cu programele educaționale, metodele nonformale atractive și interactive pe care le folosim și pe trainerii noștri de germană.