„Noua normalitate” reprezintă una dintre cele mai des folosite sintagme din perioada post-pandemică. Nevoia de digitalizare a procesului de învățare nu a fost, totuși, generată de contextul pandemic, ci doar accentuată de acesta. Ca orice altă metodă de predare, educația online vine cu propriul set de aspecte pozitive și negative. Descifrarea și înțelegerea acestora constituie un pas important în asigurarea unui traseu educațional de înaltă calitate, pliat pe nevoile fiecărui copil.
Învățarea cu ajutorul laptopului, a tabletei sau a telefonului mobil aduce numeroase avantaje, elevii având acces la o educație de calitate oriunde s-ar afla. Educația online implică, totodată, un plan de învățământ mai eficient, mai personalizat și mai transparent, aducând în prim-plan importanța fiecărui actor al procesului educațional. Pe de altă parte, neajunsurile metodelor de predare și învățare online, precum lipsa interacțiunilor veritabile între copii și profesori sau motivația scăzută de a avea performanțe ridicate, nu ar trebui neglijate. Părinții, profesorii și copiii pot colabora pentru a găsi soluții reale, sustenabile pentru aceste impedimente.
Nevoile elevului – nucleul procesului educațional
Educația online cuprinde un pachet divers și complex de resurse care permit o mai bună transmitere a informației între profesor și elev. Multitudinea de aplicații și programe informatice disponibile în mediul online fac posibilă centrarea pe nevoile elevului și dezvoltarea unui plan de învățare mai personalizat și mai antrenant. De asemenea, noțiunile teoretice asociate fiecărei discipline pot fi transmise într-un mod atractiv, cu ajutorul exercițiilor interactive sau al jocurilor, facilitând retenția informației și implicarea activă a copiilor în procesul de învățare.
În același timp, educația online face posibilă rezolvarea unei probleme care părea să nu cunoască leac – reducerea temelor multe și plictisitoare. Utilizarea în moduri creative a resurselor de pe internet a demonstrat că temele, fie ele opționale sau obligatorii, pot fi plăcute și interesante.
Indiferent de metoda de predare, este important ca stilul de învățare al fiecărui copil să fie luat în considerare. Unii elevi apelează la memoria vizuală pentru a avea succes în procesul de învățare, în timp ce alții rețin mai ușor informația transmisă pe cale auditivă. În mod similar, unii copii au cele mai bune rezultate într-o sală de clasă, înconjurați de colegi, în timp ce alții sunt distrași de grupurile mari de oameni și lucrează mai bine individual. Educația online, prin varietatea sa de opțiuni, este o modalitate ideală de a crea un mediu perfect de dezvoltare, potrivit nevoilor individuale ale fiecărui copil.
Includerea tehnologiilor moderne în actul educațional implică, totodată, oportunitatea înregistrării și arhivării tuturor fișierelor prezentate în timpul orelor de curs sau completate acasă de către copii. Elevii pot reveni asupra materialelor suport oricând și ori de câte ori își doresc acest lucru, fără a avea nevoie de sprijinul părinților sau al profesorului. Astfel, prin educația online ei sunt încurajați să învețe în ritmul propriu, să gândească critic și să își dezvolte abilitățile de analiză, selecție și îmbinare a datelor obținute. Aceste aptitudini sunt vitale într-o lume din ce în ce mai digitalizată și interconectată, în care fluxul de informații disponibile înregistrează o creștere continuă.
O educație mai accesibilă
Odată cu susținerea orelor de curs în format online, limitele impuse de distanța geografică sunt cu ușurință depășite. Cu sprijinul financiar și suportul tehnic adecvat, toți copiii, indiferent de orașul sau țara de proveniență, pot accesa simultan aceleași resurse și se pot bucura de aceeași calitate a învățământului. În plus, prin utilizarea la scară largă a tehnologiei, dezvoltarea competențelor digitale de la o vârstă fragedă este puternic stimulată în educația online. Astfel, discrepanța dintre educația din mediul rural și cea din mediul urban este semnificativ diminuată, iar tinerele generații au acces egal la diverse oportunități de dezvoltare și perfecționare.
Educația online implică, totodată, accesibilitatea din punct de vedere financiar. Prin punerea la dispoziția elevilor a materialelor suport în format digital, se creează un mediu de învățare nu doar mai convenabil, ci și mai prietenos cu mediul, deoarece se evită risipa de hârtie. Mai mult decât atât, costurile semnificative asociate învățământului în format fizic, precum cele de transport, de masă sau de cazare, sunt complet eliminate. Astfel, părinții au posibilitatea de a investi mai mult în pasiunile și interesele copiilor lor sau în activități de învățare non-formală.
Prin înlăturarea nevoii de a participa la cursuri fizic, implicit de a călători până și de la centrul educațional, copiii și tinerii economisesc suficient timp pentru a cultiva mai multe interese, pentru a relaționa mai bine cu părinții, familia, dar în mod special pentru a se juca, a se bucura de viață. Din confortul și siguranța propriei locuințe, pot participa atât la cursuri de limbi străine, cât și la ateliere creative sau sesiuni de mentorat. Drept urmare, copiii deprind aptitudini din suita așa-numitelor „soft skills”, precum managementul timpului, flexibilitatea și comunicarea. Din această perspectivă, educația online le oferă copiilor extraordinara oportunitate de a beneficia de o formare completă și de a se dedica pasiunilor lor fără a sacrifica performanța școlară.
Implicare și transparență
Transformarea metodelor tradiționale de predare și trecerea graduală către educația online le oferă părinților ocazia de a fi mai prezenți, de a se implica activ în viața școlară a copiilor. Fără a se deplasa la unitatea de învățământ, au contact direct cu modul în care copilul se implică în procesul de învățare, pot vedea cum se comportă și ce atitudine adoptă în timpul orelor.
Relația dintre părinte, elev și profesor devine, astfel, mai strânsă, fiecare actor al procesului educațional conștientizând și apreciind atât propriul rol, cât și responsabilitățile celuilalt. Totodată, se creează un nou context în care părinții pot petrece timp de calitate cu copiii lor, descifrând împreună minunatele enigme ale științelor exacte, ale limbilor străine sau ale artelor frumoase.
Educația online oferă o perspectivă clară, deschisă asupra procesului de predare și învățare în care sunt implicați copiii. Educația ar trebui să fie caracterizată de transparență, indiferent de locul și modul în care se desfășoară, iar educația online asigură respectarea acestui principiu.
În mediul online, părinții au acces direct la modul de desfășurare a orelor, pot observa stilul de predare al profesorului, cum se implică sau nu elevii, care este atmosfera generală. Astfel, în condițiile unei comunicări eficiente cu profesorii, pot oferi observații și sugestii, aducând o contribuție valoroasă la procesul educațional. Mai mult decât atât, optând pentru educația online, părinții pot lua decizii mai bine fundamentate în ceea ce privește traseul educațional al copilului lor.
Lipsa socializării veritabile
Prezența în sala de clasă, alături de colegi și profesori, contribuie semnificativ la dezvoltarea elevilor în plan social, oferind contextul ideal pentru deprinderea unui set complet de abilități interpersonale. Socializarea directă cu alți copii de aceeași vârstă îi ajută pe cei mici să comunice mai eficient, să își exprime în cuvinte emoțiile și să se obișnuiască cu munca în echipă.
Lipsa interacțiunii directe cu profesorii și colegii poate avea un impact negativ asupra copiilor, întrucât formarea competențelor sociale depinde fundamental de relaționarea directă cu cei din jur, îndeosebi la nivelul claselor primare. Mai mult decât atât, absența oportunităților de socializare create de învățământul tradițional, precum serbările sau spectacolele, poate genera sentimente de singurătate, neliniște și tristețe.
Deși socializarea directă nu poate fi suplinită în totalitate de canalele de comunicare asociate cu educația online, e important să luăm în considerare oportunitățile inedite de relaționare din mediul digital. Platformele care sprijină educația online, precum Google Classroom, Microsoft Teams sau Zoom, au creat instrumente inovative care încurajează elevii să se implice activ în procesul de învățare, recreând sentimentul de comunitate în spațiul virtual.
Alături de utilizarea acestor platforme, centrele educaționale pot încuraja copiii să comunice în afara orelor de curs prin crearea unor grupuri de WhatsApp sau organizarea unor conferințe video cu teme extracurriculare. Nu în ultimul rând, copiii pot profita de oportunitățile oferite de educația online precum sunt cele de relaționare prin joacă. Internetul oferă o gamă variată de jocuri video educative, care permit conectarea simultană a mai multor copii și încurajează comunicarea și munca în echipă.
În aceeași măsură în care educația online completează metodele tradiționale de predare și învățare, experiența cursurilor desfășurate în mediul virtual poate fi întregită prin activități în format fizic. Centrele educaționale pot oferi diverse oportunități de socializare directă, de la evenimente extrașcolare până la tabere cu diverse teme. Astfel de întâlniri fizice sunt interactive, distractive și educative, oferind componenta socială veritabilă necesară unei dezvoltări complete.
La Didacto, dorim să completăm armonios educația tradițională, fără a înlocui complet învățarea offline. Urmând această viziune, echipa noastră organizează regulat diverse evenimente, pentru a vă ajuta să le oferiți copiilor dumneavoastră un mediu sănătos, propice unei educații de calitate. Descoperiți mai multe despre beneficiile taberelor de vară pentru copii, citind articolul dedicat taberelor în limba germană și articolul despre taberele de vară în natură.
Nevoia de motivare și feedback
Lipsa de automotivare în rândul elevilor continuă să fie unul dintre motivele principale pentru care performanțele asociate cu educația online nu sunt percepute ca fiind la fel de ridicate. În sălile de clasă tradiționale, există numeroși factori care împing constant elevii spre a-și atinge obiectivele proprii de învățare. Comunicarea față în față cu profesorii, activitățile de la egal la egal între colegi și programele stricte funcționează la unison pentru a împiedica studenții să se îndepărteze de programul de studiu.
În contextul unui mediu de învățare online, există mai puțini factori externi care îi determină pe copii să aibă o performanță înaltă, precum sistemul clasic de notare, concursurile organizate de instituțiile de stat sau evenimentele de premiere. Ca urmare, elevii care își doresc cu adevărat să obțină rezultate extraordinare au nevoie de o motivație puternică, de disciplină și de concentrare, aptitudini a căror dezvoltare necesită sprijinul părinților sau al profesorilor.
Cu toate acestea, e important să recunoaștem că presiunea pentru performanță resimțită în băncile școlilor nu este întotdeauna benefică pentru copii. Încercarea constantă de perfecționare, competiția cu ceilalți colegi, goana după cele mai bune rezultate – toate acestea pot genera un grad ridicat de stres, afectând în final starea de bine a celor mici. Educația online oferă extraordinara oportunitate de a motiva elevii prin metode pedagogice moderne, axate pe nevoile individuale ale fiecărui copil.
Platformele online de evaluare permit înregistrarea amănunțită a progresului fiecărui elev și formularea unor recomandări și planuri de învățământ personalizate, care încurajează dezvoltarea armonioasă, în ritmul propriu. Mai mult decât atât, transparența procesului educațional este puternic încurajată, părinții având acces la toți indicatorii asociați performanței școlare.
Totodată, educația online asigură un proces de feedback mai eficient, prin facilitarea comunicării între părinți, profesori și elevi. Cursurile desfășurate în mediul virtual, adesea cu un număr mai redus de participanți decât în format fizic, îi permit profesorului să aloce o atenție sporită fiecărui copil. În același timp, cei mici au mai des ocazia să se implice activ în timpul orei, exprimându-și opiniile și oferind răspunsuri pertinente.
Prin organizarea unor conversații unu la unu, atât cu elevii, cât și cu părinții, se creează contextul perfect pentru un feedback bidirecțional, care să contribuie atât la educația individuală a fiecărui copil, cât și la calitatea procesului educațional în ansamblu. La Didacto, organizăm sesiuni de feedback constante cu fiecare părinte, pentru a asigura perfecționarea continuă a metodelor de predare și comunicare.
Studiu de caz – Planul de acțiune pentru educația digitală (2021 – 2027)
Digitalizarea, inovația și progresul tehnologic, fenomene puternic accentuate de perioada pandemică, continuă să transforme majoritatea aspectelor vieții cotidiene. În acest context, instituțiile Uniunii Europene au evidențiat nevoia de a dezvolta competențele digitale în rândul tuturor cetățenilor și de a fructifica potențialul celor mai moderne tehnologii de învățare și predare. O educație digitală de calitate, adaptată la condițiile prezentului, reprezintă un element cheie pentru prețuirea de sine, coeziunea socială și creșterea nivelului de trai pe plan european.
Atingerea acestor obiective presupune identificarea nevoilor reale ale cetățenilor europeni. Pentru a reuni experiențele și punctele de vedere ale diverșilor actori din mediul public și privat, Comisia Europeană a demarat o consultare publică cu privire la impactul pandemiei asupra procesului educațional, dar și la viitorul educației digitale în Europa. Astfel, aproximativ 60% din respondenți au afirmat că nu folosiseră instrumente de învățare la distanță și online înainte de criză. De asemenea, majoritatea respondenților au declarat că resursele de învățare și conținutul online trebuie să fie mai relevante, mai interactive, mai ușor de utilizat și că nu trebuie să depindă de resursele financiare ale unui oraș sau ale unei municipalități.
Din răspunsurile obținute prin consultarea publică, se poate deduce că majoritatea cetățenilor sunt dispuși, chiar doritori, să dobândească competențe digitale mai avansate și să profite de metodele online de predare și învățare. Cu certitudine, pandemia a demonstrat că existența unui sistem de educație și formare pregătit pentru era digitală este esențială, iar îndrumarea tinerelor generații în această direcție reprezintă o reală necesitate.
Planul de acțiune pentru educația digitală stabilește două domenii prioritare: încurajarea dezvoltării unui ecosistem de educație digitală de înaltă performanță și dezvoltarea aptitudinilor și competențelor digitale relevante pentru transformarea digitală. Aceste domenii implică, în primul rând, dezvoltarea infrastructurii, a conectivității și a echipamentelor digitale, dar și un conținut educațional de înaltă calitate. Totodată, se pune accent pe deprinderea aptitudinilor și competențelor digitale de la o vârstă fragedă și formarea în domeniul informaticii.
Evidențierea la nivel european a nevoii de adaptare la fenomenul digitalizării în contextul educației oferă o importantă perspectivă asupra direcțiilor viitoare de dezvoltare a procesului pedagogic. Învățământul tradițional trebuie completat de metodele de predare online, valorificând întreaga varietate de resurse disponibile în format digital. Cetățeanul european al viitorului are o educație digitală completă și este capabil să folosească internetul cu inteligență și discernământ, profitând de întreaga varietate de resurse disponibile.
Puteți descoperi mai multe detalii despre acțiunile prevăzute de Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027) aici.
Concluzii
Fenomenul digitalizării face parte din evoluția firească a societății, influențând din ce în ce mai mult diverse aspecte ale vieții de zi cu zi. Presiunile resimțite de sistemul de învățământ în timpul perioadei pandemice au generat o nouă perspectivă asupra procesului de învățare, creând oportunități pentru schimbare și dezvoltare. Procesul educațional în societatea contemporană presupune o nouă perspectivă nu numai asupra conținutului transmis tinerelor generații, ci și asupra modalităților de predare. Cu siguranță, învățarea online va fi integrată progresiv în procesul educațional, punând mai mult accent pe aplicarea practică și conexiunea mai strânsă cu viața reală.
Aspectele pozitive ale sistemului de învățământ online completează la modul ideal tehnicile tradiționale de predare și învățare, oferind contextul perfect pentru dezvoltarea completă a celor mici. Aplicând cele mai moderne tehnologii în procesul educațional, se facilitează crearea unui sistem pliat pe așteptările și nevoile copiilor, încurajându-i să participe activ la orele de curs și să perceapă învățarea ca o metodă plăcută de petrecere a timpului. Mai mult decât atât, prin asocierea educației cu sentimente pozitive precum prețuirea de sine, recunoașterea meritelor sau satisfacerea curiozității, tinerele generații vor continua să se dezvolte și să se perfecționeze chiar și după încheierea anilor formali de studiu.
În contextul actualelor direcții de dezvoltare a sistemului de învățământ, dumneavoastră, părinții, puteți influența chiar astăzi parcursul educațional al copilului dumneavoastră. Noi, echipa Didacto, suntem bucuroși să vă sprijinim copilul în minunata călătorie a învățării online, oferindu-i un mediu de dezvoltare sănătos, distractiv și performant. În cadrul cursurilor și atelierelor lingvistice online, trainerii noștri valorifică metode interactive și non-formale de predare, comunicând deschis și constant atât cu elevii, cât și cu părinții. Înscrieți-vă copilul la cursurile sau atelierele conversaționale demonstrative gratuite de limba germană sau franceză și descoperiți opțiunea de învățare online potrivită pentru obiectivele sale lingvistice și personale.
Vezi și: