Educația copiilor – feedback pozitiv și întărire pozitivă

Feedback pozitiv și întărire pozitivă – aceste îmbinări de cuvinte sunt de fapt maniere de educare a copiilor mici sunt tot mai des promovate, atât de către părinți, cât și de către educatori, efectele lor asupra comportamentului copiilor fiind vizibile și foarte rapide. Combinate cu modalitățile de întărire pozitivă, oferirea necontenită și corectă de feedback pozitiv, constituie o alternativă sănătoasă la metoda pedepsei. 

Cu multă răbdare și atenție, avem posibilitatea de a stăpâni și corecta un comportament defectuos și totul într-o manieră pozitivă, care nu doar ca nu induce frică sau rușine emoții pe care le activează pedeapsa, dar crește considerabil rata comportamentelor corecte și sprijină dezvoltarea stimei de sine a copilului. Totodată, acestea nu sunt doar tehnici de disciplinare, aceste modalități facilitează și relația copil-adult, eficientizând procesul de comunicare. 

Întărire pozitivă – ce reprezintă?

În engleză: positive reinforcement, întărirea pozitivă se referă la oferirea de recompense exact în momentul în care copilul a avut un comportament dezirabil, scopul fiind de a-l încuraja să repete acel comportament în viitor. Un exemplu în acest sens este atunci când copilul are voie să petreacă mai mult timp la calculator atunci când ia o notă bună, iar întărirea negativă presupune că dacă acesta ia o notă rea, orele de joacă îi sunt limitate. Întărirea pozitivă scoate la suprafață aspecte, preferințe și caracteristici ale personalității copilului,  care îl va ajuta să se descopere, iar pe noi să îl ghidăm corect și să-i oferim experiențe de învățare care să-i cultive calitățile.

Întărirea pozitivă este o metodă folosită în diferite scopuri și diverse contexte(acasă, la școală, la cumpărături, în parc etc.) deoarece fructifica manierele pe care acesta le face deja și pe care le apreciem,. Mai mult, această tehnică ne ajută să survenim asupra comportamentelor greșite și să le îndreptăm.

Întărire pozitivă - cum o folosim?

Întărire pozitivă – cum o folosim?

De regulă, avem obiceiul de a ne focusa în principal asupra manierelor dezirabile și nu asupra diminuării acestora, așadar, este fundamental să nu uităm faptul că un comportament este menținut, schimbat sau modelat în urma repercusiunilor care rezultă din săvârșirea acelui comportament. Prin urmare, repercusiunile sunt elementul care contribuie la crearea unui comportament dezirabil al copilului. În majoritatea cazurilor, modalitățile care au în vedere dezvoltarea sau diminuarea unui comportament, de regulă, sunt imprudente ori nu sunt practicate într-un mod corespunzător.

Există patru tipuri de întărire pozitivă:

  1. Întărire pozitivă naturală. Se referă la faptul că acesta apare în mod natural și însoțește cursul firesc al lucrurilor – un exemplu în acest sens este atunci când copilul învață bine, iar situația lui academică este corespunzătoare, așa că el persistă în comportament.
  2. Întărire pozitivă pe bază de recompensă. Aceasta se referă la faptul că se creează  un sistem de răsplătire a  manierelor corespunzătoare prin oferirea de puncte, steluțe etc. și care se vor schimba într-un cadou la un anumit număr.
  3. Întărire pozitivă socială. Atât părintele, cât și cadrele didactice apreciază public un comportament corespunzător,precum Ai făcut o treabă grozavă! / Felicitări, e minunat!
  4. Întărire pozitivă materială. Aceasta presupune faptul că recompensele se oferă direct după realizarea comportamentului prevăzut. 

Toții copiii sunt unici, prin urmare, procedurile de corectare a comportamentului trebuie să fie adaptate particularităților personalității , precum și stimulilor la care reacționează cel mai bine. 

 Feedback pozitiv - ce înseamnă?

 Feedback pozitiv – ce înseamnă?

În engleză: positive feedback, este o tehnică, precum tehnica de întărire pozitivă și este folosit atât de către părinți, cât și de către cadrele didactice, fiindcă această tehnică aduce rezultate substanțiale și de lungă durată, mai ales în cazul copiilor cărora să se conformeze și să respecte regulile li se dă mai greu. Este necesar ca de fiecare dată când dorim să felicităm realizarea unui comportament corespunzător să oferim feedback pozitiv ți să le recunoaștem eforturile în mod clar și deschis. 

 Feedback pozitiv - cum îl oferim?

 Feedback pozitiv – cum îl oferim?

Știm sigur ce comportament de dorim de la copilul nostru, iar în momentul în care acesta respectă regulile și dorim să îi recunoaștem și să îi oferim un feedback pozitiv, este elementar să fim atenți următoarele configurații:

  • Prezintă explicații clare și precise despre comportamentul pe care l-a avut și care ne-a făcut fericiți – de exemplu: „Sunt mândru de tine că ți-ai făcut curat în cameră, totul este atât de bine organizat acum! / Faptul că ți-ai făcut singur temele mă bucură foarte mult, ai scris o compunere foarte frumoasă!”
  • Este necesar să fim sinceri și încântați, copilul are nevoie să simtă că comportamentul său este corespunzător și conform așteptărilor noastre, așadar, încercăm să îi arătăm că suntem  mândri și evităm să părem neimpresionați – de exemplu: „Camera ta arată grozav, îmi place cum ți-ai aranjat biblioteca! / Ai scris foarte frumos, caietele tale sunt atât de îngrijite, sunt mândru de tine!”

Este necesar ca feedbackul să fie conform preferințelor și nevoilor fiecărui copil. Unii copii tind să favorizeze feedbackul oferit în privat, deoarece, de cele mai multe ori, se simt incomod atunci când sunt lăudați în fața altor persoane. Alți copii, din contra, preferă să primească feedback în fața altor persoane, deoarece, astfel, aceștia se simt valoroși când meritele sale sunt admise de către un număr mai mare de oameni. Mai mult, unii copii favorizează feedback-ul verbal, iar alții pe cel non-verbal. Ce presupune feedback-ul pozitiv oferit într-o manieră non-verbală? De pildă:

  • Batem palma.
  • Aplaudăm.
  • Facem un dans scurt împreună.
  • Apelăm la stickere, bilețele, însemnări etc., pe care le aplicăm într-un carnețel special sau chiar pe caietul de teme. Acestea sunt o dovadă a progresului realizat de acesta.

Lăudați eforturile, nu abilitățile!

Lăudați eforturile, nu abilitățile!

Este o făgăduință să lăudăm comportamentul copilului și nu copilul! Deoarece scopul este cel de a  îndrepta sau diminua comportamentul defectuos. Această configurație este extrem de importantă în educarea copiilor – de a lăuda eforturile depuse, și nu abilitățile. 

Autoarea de best-seller-uri și profesorul universității de top Stanford Carol Dweck  au afirmat faptul că Growth Mindset are un impact considerabil în educație, în întreaga lume. Puteți descoperi mai multe informații despre rezultatele cercetării vizionând acest TED Talk scurt.

Mai mult, să ne reamintim faptul că procesul de învățare este un unul complex, deseori chiar dificil, atât pentru cadrele didactice și părinți, cât și pentru copii. Comunicarea constantă și eficace asigură victoria, așadar este indispensabil să transmiți logic și constant așteptările cu răbdare și calm. 

De asemenea, este necesar să fim deciși, dar, în același timp, și înțelegători și mereu deschiși la alternative pentru atingerea scopurilor. Toți copiii au un stil propriu de învățare, de aceea cu reguli adaptate și bine stabilite se poate creea din experiența de învățare o experiență pozitivă. 

Vizitați blogul Didacto pentru a citi mai multe articole despre educație și limba germană.