3 stiluri de predare și la ce ne folosește fiecare

Fiecare profesor adoptă un mod de predare, care îl caracterizează. Astfel, se pot identifica mai multe stiluri de predare în cadrul procesului educațional.

Urmează să prezentăm diverse stiluri de predare, privite din mai multe puncte de vedere. Astfel vom înțelege de ce unii profesori reacționează într-un fel și ce ar putea face pentru a-și adapta comportamentul la nevoile și comportamentul elevilor.

Stiluri de predare – general

După cum am spus și mai sus există mai multe stiluri de predare. Dacă privim din punctul de vedere al pedagogiei și al atitudinii profesorului față de elevi observăm 3 stiluri pe care un profesor le poate adopta.

În primul rând, regăsim cadrul didactic cu un stil autoritar. Acesta consideră că el are toate cunoștințele, iar elevii trebuie să îl asculte în totalitate, fără a-i pune la îndoială abilitățile de predare. În acest caz, profesorul structurează activitatea și nu încurajează elevii să fie activi.

În al doilea rând, se află cadrul didactic cu un stil democratic. Acest stil presupune că profesorul încurajează elevii să se implice și să participe activ în cadrul orelor. Aici există o continuă comunicare profesor-elev, în care fiecare își enunță nevoile. În acest caz, profesorul respectă elevii și se comportă ca un membru al întregului grup, format de profesor-elevi.

Nu în ultimul rând, putem enumera cadrul didactic cu un stil „laissez-faire”. „Laissez-faire” provine din limba franceză și face referire la cineva foarte relaxat și cu o atitudine pasivă. În acest mod se comportă și profesorul care adoptă acest stil de predare; are o atitudine pasivă și indiferentă față de conținuturile pe care trebuie să le predea și nivelul la care elevii au înțeles. Acesta acceptă toate deciziile elevilor și lasă procesul didactic să meargă de la sine. 

Pentru a afla mai multe despre atitudinile și stilurile pe care profesorii le adoptă în predare vă recomandăm articolul Stilul de predare și cartea, pe care o găsiți în format electronic, Stiluri de predare – Stiluri de învățare.

Stiluri de predare – 3 tipuri adoptate în mediul online

De asemenea, putem clasifica aceste stiluri de predare, în funcție de modul în care este organizată activitatea de predare. Și în acest caz vom enumera 3 stiluri de predare principale care sunt tot mai des folosite, având în vedere că educația a ajuns să fie realizată în mediul online.

1. Cursul online (online course)

Reprezintă sesiuni înregistrate și pdf-uri care pot fi descărcate de către cursanți. Aceștia lucrează individual, folosindu-se de materialele oferite de cadrul didactic. În cadrul acestor cursuri există puțină înspre aproape nici un fel de interacțiune profesor-elev. Totul este plănuit cu un timp înainte și cursul poate fi vizionat oricând.

Acest mod de predare-învățare este benefic celor care stăpânesc bine actul de autoînvățare. Dacă vorbim despre cineva care are nevoie constantă să fie împins de la spate pentru a învăța, acest stil de predare-învățare nu va fi de folos.

Pentru a accesa astfel de cursuri vă recomandăm două platforme în limba engleză, care oferă unele cursuri gratuite: Coursera și Khan Academy, iar site-ul Edukatico.org oferă o serie de cursuri atât în engleză, cât și în germană.

2. Cursul „în direct” (live course)

Acesta ar putea fi considerat cursul clasic, care este cunoscut de sute de ani. În care profesorul și elevul sunt în aceeași încăpere sau meet online și poartă o discuție despre un anumit subiect. Deși, în general, profesorul începe cu partea de predare a materiei, urmată de întrebările elevilor, mereu trebuie să existe un echilibru.

În acest mod profesorul poate urmări cel mai ușor evoluția elevilor și aceștia pot avea mereu pe cineva la care să apeleze dacă au neclarități. Astfel, există o continuă colaborare între cele două părți din actul educațional.

3. Învățarea mixtă (blended learning) = combined course of physical/offline meetings with online and live sessions

Acest stil de predare le îmbină pe cele două, pentru a forma o combinație pentru toți elevii. O combinație între cursurile preînregistrate și cele live reprezintă un mod benefic pentru orice tip de elev ca să învețe. Astfel, poate avea momente în care studiază pe cont propriu, dar și sesiuni cu întrebări și răspunsuri. 

De asemenea, blended learning-ul poate prezenta mai multe variante de aplicare în practică. De exemplu, regăsim munca în grupe pe anumite stații de lucru. Fiecare echipă lucrează o sarcină la o stație de lucru, urmând ca pe parcurs să se rotească între ei și să ajungă la fiecare stație. Un alt exemplu, este atunci când elevii iau locul profesorului și aceștia trebuie să explice anumite noțiuni. Mai multe exemple găsiți în acest articol de la teachthought.com.

În plus, vă recomandăm să citiți și Metodologia privind învățarea mixtă, pentru a afla mai multe detalii despre acest stil de predare. 

În ce măsură utilizăm fiecare stil de predare?

Aceste stiluri de predare sunt foarte diferite unul de celălalt, așa că depinde foarte mult de cel care învață și de profesor să îl aleagă pe cel potrivit nevoilor personale. Ca o recomandare vă spunem să încercați o îmbinare dintre ele, cum ar fi învățarea mixtă, în special de la vârstele mai mari aceasta poate duce la rezultate foarte bune.

Forme de organizare în timpul predării și învățării

În timpul activităților educaționale clasa de elevi poate fi împărțită în mai multe moduri. În funcție de ce stiluri de predare folosește cadrul didactic și informațiile pe care trebuie să le predea. Astfel, întâlnim următoarele forme de organizare în timpul actului educațional:

1. Activități frontale

În cadrul activităților de acest tip profesorul este în centrul acțiunii. În general, profesorul ține un monolog legat de tema discutată în acea lecția, urmând ca la final sau pe parcurs elevii să pună întrebări.

Băncile pot fi aranjate în stil amfiteatru (pe rânduri) sau în formă de U, dar în principal profesorul are cea mai mare pondere în această formă de organizare. Aceasta este benefică în cadrul predării unor elemente mai dificile sau pur teoretice.

2. Activități pe grupe (echipe)

Activitățile pe grupe reprezintă momente bune în care elevii pot pune în practică ce au învățat în timpul lecției. În acest caz, mai mulți elevi se pot strânge la o bancă, unde rezolvă sarcina de lucru pe care o au.

Având în vedere că elevii lucrează în principal cu noțiunile pe care le cunosc sau trebuie să le descopere, ei sunt elementul central al acestei forme de organizare. Profesorul sprijină activitatea și răspunde eventualelor întrebări ale elevilor. 

3. Activități individuale

Pentru activitățile individuale interacțiunea interumană este minimă, ea fiind reprezentată doar de faptul că profesorul dă sarcina pe care elevii trebuie să o rezolve. Acestea sunt benefice când vine vorba de fixarea și aprofundarea cunoștințelor.

Fiecare elev poate lucra în ritmul propriu și să se axeze pe subiectele unde are nevoie de un exercițiu mai mult. Acest lucru îi ajută să se dezvolte personal pe ramurile pe care au mai mare nevoie.

Cum este indicat să îmbinăm aceste forme de organizare?

Desigur că toate aceste forme de organizare trebuie îmbinate pentru o predare și învățare cât mai eficiente. În funcție de ce stiluri de predare are profesorul și tipul clasei la care lucrează, poate utiliza una dintre cele trei forme într-o mai mare măsură. 

Însă, ar fi bine să existe un amestec din cele trei, deoarece prima vine cu partea teoretică, a doua cu o parte în care învață să colaboreze și să lucreze practic cu informația, iar a treia îi ajută să fixeze și să aprofundeze în ritmul propriu.

Lucrarea intitulată Forme de organizare a procesului de învățământ prezintă mai multe detalii despre formele de organizare a activităților educaționale.

Așadar, există diverse stiluri de predare pe care un profesor le poate folosi la clasă. Ce metode și stiluri alege depinde foarte mult de contextul în care predă, clasa de elevi și personalitatea sa. Astfel, nu putem concluziona că ar fi un singur stil de predare care să fie mai bun decât celelalte.Pentru a afla mai multe despre educația din mediul online și alte idei interesante pe care să le legați de aceste stiluri de predare prezentate vă recomandăm următoarele articole Școala online 2020 în România- cum arată și cum va funcționa, Educația digitală- avantaje și dezavantaje și Este educația online școala viitorului? , pe care le găsiți în secțiunea de Articole de pe blogul nostru.